يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۴۹۴۵
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

فکرشهر: فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصول به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ارتباط زنده تصویری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، دکتر حسن روحانی امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) فاز نخست پتروشیمی بوشهر را با هدف تولید سالانه ۴ میلیون تن محصول پتروشیمی از طریق ارتباط زنده تصویری افتتاح کرد.


 
ساخت پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰ آغاز شد.

 شرکت پتروشیمی بوشهر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و خاورمیانه با سرمایه‌گذاری شستان در فاز ۲ عسلویه استان بوشهر ساخته شده است.
 
این مجتمع مشتمل بر سه فاز است که فاز نخست آن شامل واحد‌های شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، تولید متانول و سرویس‌های جانبی است.
 
استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید، داشتن زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست، انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تأمین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

هلدینگ شستان و پتروشیمی مارون سهامداران عمده پتروشیمی بوشهر هستند و بودجه مورد نیاز ساخت طرح از طریق فاینانس خارجی و آورده سهامداران تأمین شده است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر با دریافت روزانه ۹.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی ترش از پالایشگاه چهارم (فاز‌های ۶ و ۷ و ۸) ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول، یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس و ۱۲۵ هزار تن گوگرد را داراست. اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین در فاز دوم و اسید استیک و وینیل استات نیز در فاز سوم این مجتمع تولید خواهد شد.
 
حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست پتروشیمی بوشهر یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو است که ۶۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح از توانمندی‌ها و تجهیزات ساخت داخل استفاده شده است. این طرح سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر